Dieta na stres oksydacyjny

dieta na stres oksydacyjny

Prowadzisz szybki tryb życia, nie masz chwili na wytchnienie i dużo się stresujesz? Jeśli nie uprawiasz sportu i nieprawidłowo się odżywiasz, jesteś narażona na stres oksydacyjny. Zobacz, czym się charakteryzuje i jakie są jego skutki.

Czym jest stres oksydacyjny?

Stres oksydacyjny powstaje w wyniku zaburzenia równowagi w organizmie, kiedy wolne rodniki zdobywają
dużą przewagę nad usuwającymi je antyoksydantami. Procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie powodują tworzenie wolnych rodników, to znaczy cząsteczek posiadających wolny elektron.
Stres oksydacyjny może wywołać takie choroby jak: miażdżyca, przewlekła obturacyjna choroba płuc, cukrzyca, choroby serca, stany zapalne, choroby neurodegeneracyjne (Parkinson, Alzheimer), reumatoidalne zapalenie stawów.

Powody i objawy

Szybki styl życia, zbyt duża konsumpcja przetworzonej żywności, zabrudzenie środowiska i duża dawka stresu to najkrótsza droga do stworzenia stresu oksydacyjnego. Początki są bardzo błahe i objawiają się najczęściej bólem głowy, problemami z przetwarzaniem pokarmu, zaparciami, kłopotami tkanki skórnej jak również bólami mięśniowymi i stawowymi. Organizm przesyła sygnał, że coś jest nie tak. Nie ignoruj go, bo może to być początek stresu oksydacyjnego. Kolejnym stadium jest obniżenie ilości składników odżywczych we krwi. Skutkiem stresu oksydacyjnego jest tworzenie się stanów zapalnych. O jego obecności w organizmie mogą świadczyć również: wysoki poziom cholesterolu LDL we krwi czy szybkie starzenie się tkanki skórnej.

Dieta

Sposób na sukces. Jeżeli będziesz odżywiać się w korzystny sposób, jesteś w stanie uniknąć skutków które powoduje stres oksydacyjny. Dobrze ułożona dieta powinna poprawiać odporność organizmu a także mieć w sobie antyoksydanty. Racjonalne odżywianie nie tylko poprawia stan zdrowia, ale i samopoczucie. Można też wprowadzić aktywność fizyczną, dzięki której zwiększa się ilość hormonów szczęścia.

Produkty obfite w antyoksydanty:

Warzywa: brokuły, marchew, pomidory, zielona papryka, szpinak, pietruszka, szparagi, buraki, kapusta, brukselka, karczochy, ogórki, dynia, cebula, czerwona papryka, czosnek, groszek, fasola, soja
Owoce: jeżyny, jagody, truskawki, maliny, porzeczki, kiwi, ananas, śliwki, morele, jabłka, mango, brzoskwinie, winogrona, czereśnie, pomarańcze, grejpfrut, arbuzy, cytryna, gruszki
Pełne ziarna: owies, otręby, jęczmień, kukurydza
Przyprawy: goździki, oregano, kurkuma, cynamon, kmin rzymski, kardamon, bazylia, nasiona gorczycy, kolendra, tymianek
Orzechy: włoskie, ziemne, laskowe, migdały, pistacje
Inne: ryby i owoce morza, siemię lniane, nasiona słonecznika

Wystrzegaj się:

– niezdrowej przetworzonej żywności
– smażonych, przypalonych potraw (podczas smażenia powstają destrukcyjne dla zdrowia związki aminowe, zawarte również w produktach przypalonych)
– napojów alkoholowych a także papierosów
– dużej ilości cukru
– zanieczyszczonego środowiska
– stresu

Dodaj komentarz