Fakty i mity dotyczące kolagenu

Fakty i mity dotyczące kolagenu

Pielęgnacja ciała to podstawa zachowania zdrowia oraz młodego wyglądu. Pierwsze zmarszczki, mniej elastyczna skóra, a również ból w stawach oznacza spadającą zawartość potrzebnej ilości białka młodości w strukturach skóry i chrząstek.

1. Jakie działanie ma kolagen?

Kolagen można znaleźć w tkance łącznej. Jest jednym z głównych elementów tworzących m.in. skórę, ścięgna, kości, stawy, rogówkę oka. Włókna kolagenowe są bardzo rozciągliwe i wytrzymałe. Białko to stanowi zabezpieczenie narządów wewnętrznych (nerki, wątroba, żołądek) a także trzyma je we właściwym położeniu. Ponad to odpowiedzialny jest za dbanie o odpowiednie nawilżenie tkanki skórnej i jej elastyczność. Dzięki niemu komórki naskórka mogą naturalnie powstawać na nowo oraz się regenerować. Kolagen występujący w skórze właściwej jest jej głównym budulcem strukturalnym, zawierającym około 80% suchej masy. Kolagen według badań prowadzonych w jednostkach naukowych jak Collegium Medicum wpływa głównie na zdolność utrzymywania wody, elastyczność a także wizerunek zewnętrzny (zmarszczki). Jednak jego zastosowanie w zabiegach anti-age to tylko mała część jego zastosowania w medycynie. Organizm sam tworzy włókna kolagenowe. U młodych i zdrowych mechanizmów ludzkich kolagen jest regularnie wymieniany i odbudowywany. Problem rodzi się wraz z upływem czasu.

2. Konsekwencje zbyt małej ilości kolagenu w naszym mechanizmie

Organizm człowieka po 26. roku życia powoli przestaje odbudowywać włókna kolagenowe. Ale nie tylko to jest przyczyną zmniejszenia ilości kolagenu w organizmie. Na włókna kolagenowe negatywnie działają także stres, przebywanie na słońcu, choroby i zwiększona aktywność fizyczna. Niszczenie kolagenu oraz problemy z jego odnową są przyczyną zaburzeń ruchu, zesztywnienia stawów, bólów kręgosłupa.

Kolagen ma za zadanie dbać o wytwarzanie mazi stawowej a także o sprężystość i twardość chrząstki. Na styku ruchomych kości znajduje się specjalna maź, która obniża tarcie. Kiedy coraz mniejsza jest ilość mazi (np. na skutek choroby) wówczas na skutek najmniejszego ruchu odczuwamy ból. Z czasem w naszym organizmie zaczyna brakować miedzi, witamin A, C, E. To właśnie te substancje działają korzystnie na odbudowę włókien kolagenowych. Mała ilość kolagenu jest powodem osłabienia kondycji stawów i chrząstek.

3. Uzupełnianie kolagenu

Kolagen prawie nie zawiera się w pokarmie, oprócz ryb morskich i owoców morza. Oprócz tego jest trudno przyswajalny. Z tego powodu dobrze jest zażywać dodatkową suplementację pełną w to białko. Pamiętać należy, iż to witamina C ma największy wpływ na absorpcję tego białka. W przypadku suplementacji skierowanej na profilaktykę stawów i chrząstek niezbędne jest zadbanie o 3 główne składniki, które wraz z wiekiem po prostu ulegają zniszczeniu. Kolagen najlepiej pochodzenia rybiego i największej czystości (klasa A), glukozamina pochodzenia naturalnego z muszli skorupiaków, oraz witamina C w dużej dawce (nawet 700 mg na dobę). Należy nie zapominać, iż suplementacja stanowi profilaktykę i najlepsze efekty przynosi przy systematycznym stosowaniu. Obecnie dostępne na rynku formy proszków, zapewniają wygodną formę do przyjmowania. Formy do picia zawierają wyższy poziom absorpcji oraz bioaktywności. Napój z białkiem kolagenowym można przygotować rozpuszczając go w wodzie, koktajlu z owoców lub warzyw, shake’u przed jak również po treningowym.

Dodaj komentarz