Cztery sposoby na nadmiar wody w organizmie

Woda to źródło życia. Jest niezbędna do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania. Bierze udział w zachodzących reakcjach chemicznych i metabolicznych.

Woda w organizmie spełnia ważne funkcje, ale jej nadmiarze w tkankach może doprowadzić do zwiększenia wagi i innych niepożądanych objawów. Jak pozbyć się wody z organizmu w takiej sytuacji?

Jakie są przyczyny zatrzymania wody w tkankach?
Istnieje wiele przyczyn takiego nagromadzenia wody, m.in.:
Zaburzona równowaga między sodem a potasem – nadmiar sodu i niedobór potasu.
Kobiecy cykl, antykoncepcja hormonalna – w drugiej fazie cyklu wzrasta poziom estrogenów względem progesteronu. Skutkiem tego procesu może być właśnie zatrzymanie wody w organizmie. Przy antykoncepcji hormonalnej, kiedy poziom estrogenu jest ciągle wysoki może dojść do trwałego stanu zbytniego nagromadzenia wody.
Wysokie temperatury – upały doprowadzają do rozszerzenia żył, a to z kolei do przenikania wody do tkanek.
Choroby – przewlekła niewydolność żylna, choroby nerek czy niedoczynność tarczycy mogą być również przyczyną magazynowania wody w tkankach.

Objawy zatrzymania wody w organizmie?
Zbytne nagromadzenie wody w organizmie zwykle kojarzony jest z nagłym i trudno wytłumaczalnym w inny sposób wzrostem wagi. To jednak nie wszystko. Pojawiają się obrzęki, najczęściej rąk i nóg (buty, które wczoraj były idealne, teraz stają się za ciasne), ale opuchnięte mogą być również np. powieki.
To jednak nie wszystkie oznaki tego, że gromadzenie wody w organizmie może być naszym problemem. Pozostałymi mogą być: uczucie ciężkości nóg, zmęczenie, problemy z koncentracją, rozdrażnienie czy ból głowy.

Co zrobić, żeby pozbyć się nadmiaru wody w organizmie?
Jeśli zastanawiasz się jak pozbyć się wody z organizmu, oto kilka sprawdzonych porad.
Zmień dietę – unikaj soli

Ogranicz spożycie soli i produktów, które ją zawierają: słonych przekąsek, konserw, gotowych dań, fastfoodów. Zacznij kontrolować co kupujesz – czytaj etykietki, a jeśli znajdziesz w składzie glutaminian sodu to odstaw taki produkt na półkę. Spożywaj więcej warzyw i owoców, szczególnie tych bogatych w potas: bananów, ziemniaków, selera, kiwi czy pomidorów. Jedz również owoce bogate w wodę, np. arbuzy.
Pij więcej wody

Woda w organizmie powinna być wciąż uzupełniana. Najlepiej przyjmować ok. 2 litry wody na dzień, niewielkimi porcjami, w trakcie całego dnia. Najlepiej nada się do tego woda mineralna o małej zawartości sodu. Możesz także spróbować herbatek ziołowych, np. z mniszkiem czy pokrzywą.
Bądź aktywna

Ruch to zdrowie również wtedy, kiedy dolega Ci gromadzenie wody w organizmie. Ruch poprawia krążenie i przepływ limfy. Dodatkowo wraz z potem zostaje wydalony nadmiar wody. Jeśli nie chcesz od razu zapisywać się na fitness, to świetnym pomysłem będzie np. codzienny, minimum półgodzinny, szybki spacer. Jeżeli siedzisz w biurze to nie zapominaj od czasu do czasu rozprostować nóg i przejść się, np. w czasie rozmowy przez telefon.

Skorzystaj z suplementacji
Na rynku znajdziesz preparaty, które pomogą Ci pozbyć się nadmiaru wody. Powinny zawierać one w swoim składzie np. yerba mate, pokrzywę czy mniszek, które uczestniczą w procesach wydalania wody z organizmu czy korzeń pietruszki, który wpływa na prawidłową pracę nerek. Pokrzywa, mniszek czy pietruszka dodatkowo wspieraja zdrowie układu moczowego. Te wszystkie składniki znaleźć można np. w suplemencie diety Hydrodren.
Mamy nadzieję, że te porady sprawią, że zatrzymanie wody w organizmie już więcej nie będzie dla Ciebie problemem!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie