biotyna na wlosy+krzem

Działanie biotyny

Na naszą kondycję zdrowia oraz wygląd ma wpływ wiele czynników. Brak niektórych z nich wyraźnie odbija się na kondycji włosów skóry czy paznokci. Do takich substancji należy też biotyna, czyli witamina B7.

Czym jest biotyna?

Biotyna znajduję się w tkankach zwierzęcych, jak i roślinnych. Wchodzi w skład witamin z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. Biotyna jest bardzo niestabilną substancją, która ma dużą wrażliwość na temperaturę, długotrwały kontakt z tlenem, wodą oraz z zasadami. W jej składzie znajduje się siarka, która musi być dostarczana organizmowi wraz z pożywieniem. Biotyna jest składana w wątrobie. Uczestniczy w procesach przemiany materii, bierze udział w metabolizmie białek oraz w syntezie kwasów tłuszczowych. Jest niezbędna w procesie wchłaniania witaminy C. Zapotrzebowanie na biotynę wzrasta u dzieci, w sytuacjach zaburzeń trawiennych, podczas przyjmowania antybiotyków i w zaburzeniach krzepliwości.

Właściwości biotyny

Biotyna jest witaminą potrzebną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Tak samo jak inne witaminy z grupy B, ma ona i ma wpływ na odżywienie komórek włosów, paznokci i skóry. Docierając do komórek, zaopatruje je w siarkę, która chroni skórę i włosy. Paznokcie są twardsze, a skóra ładniejsza. Biotyna i zawarta w niej siarka wnika bezpośrednio do cebulki włosa, budując ją. Powstrzymuje też siwieniu włosów oraz ich wypatrywaniu.

Witamina B7 uczestniczy w syntezie cukrów, białek i kwasów tłuszczowych. Wspomaga pracę tarczycy oraz bierze udział w tworzeniu protrombiny, która odgrywa ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi.
Biotyna ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego, na sprawność i aktywność, dobre samopoczucie oraz na stopień odczuwania bólu. Współdziała ze składnikami odpowiedzialnymi za właściwe funkcjonowanie mięśni i stawów, znacznie polepszając kondycję układu kostno-stawowego. Biotyna stabilizuje poziom glukozy we krwi, dlatego jest niezbędna u osób chorych na cukrzycę.

Niedobór biotynybiotyna-na-wlosy-krzem

Niedomiar biotyny w organizmie prezentowany jest poprzez wiele objawów, zauważalnych już gołym okiem. Przede wszystkim pogarsza się kondycja naszej skóry, która łuszczy się, jest podrażniona, szara, sucha, najczęściej pokryta wypryskami. Płytka paznokciowa staje się cieńsza i bardziej wrażliwa na złamania, włosy wypadają i siwieją. Dostrzegajmy też objawy osłabienia, szybkie męczenie się, obniżenie nastroju, a nawet depresję.
Z perspektywy układu nerwowego może dojść do objawów neurologicznych, prezentujących się zapaleniem stawów, mięśni czy drżeniem kończyn, bólem lub mrowieniem.
Następuje podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi, zmiany zapalne w jelitach i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak utrata łaknienia, nudności i bóle brzucha.

Skąd brać biotynę

Aby uniknąć niepożądanych skutków braku biotyny, można zażywać ją w formie naturalnej lub w formie suplementów. W naturze występuje w wątróbce oraz w żółtkach jaj. Wśród produktów roślinnych najwięcej biotyny zawierają mąki sojowa, ryżowa i pełnoziarnista, z warzyw marchew, szpinak i pomidory, a oprócz tego orzechy ziemne, włoskie i migdały.
Gdy nie dostarczamy odpowiedniej ilości biotyny wraz z pożywieniem, pijemy dużo kawy lub alkoholu, wtedy musimy zadbać o suplementację. Oprócz tego, gdy mamy kłopot z łysieniem, wówczas pomoże biotyna na włosy.

Oceny o suplementach biotyny są raczej dobre. Jednakże na efekty potrzeba trochę poczekać. Niektórzy zauważają postęp już po dwóch tygodniach, jednak średnio są to dwa miesiące. Właściwym czasem terapii biotyną, ze względu na wolny wzrost włosów czy paznokci, jest okres sześciu miesięcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie